Sant Jeroni és, amb els seus 1.236 metres d’alçada, el punt més elevat de Montserrat. Accedir-hi des del Monestir de Montserrat no presenta una gran dificultat i s’hi pot arribar en menys de dues hores per un camí senyalitzat. L’esforç és sobradament recompensat per les grans i extenses vistes que ofereix el cim de Catalunya. A més, és un dels cims del repte 100 cims.

Des de la Plaça de l’abat Oliba, al Monestir de Montserrat, surt el camí cap a Sant Jeroni i aviat comprovarem que caldrà fer escalada (d’escala) bona part del camí: es tracta de l’Escala dels Pobres que acaba en el singular Pas dels Francesos (que abans de la Guerra del Francès era conegut com l’estret de Gibraltar o Trencabarralons). Sortint del pas es deixa amagada a l’esquerra lermita de Santa Anna i després d’una hora aproximada de camí travessant el Pla dels Ocells i el Pla dels Escurçons, es deixa a l’esquerra el trencall que porta a l’Albarda Castellana per arribar finalment a  l’ermita de Sant Jeroni. A la dreta de l’ermita s’accedeix al Mirador del Moro (on hi ha una antena de telecomunicacions i on hi havia l’antiga Estació Superior de l’Aeri de Sant Jeroni) i a l’esquerra hi ha l’escala que porta directament al cim.

Al cim de Sant Jeroni hi ha una gran rosa dels vents d’acer que indica la toponímia de l’horitzó. Des del cim les vistes sobre la geografia són espectaculars, com per exemple les agulles de Montserrat, Santa Cecília a 600 metres per sota dels peus o el Monestir de Sant Benet. Des de Sant Jeroni es veu a tocar les comarques que envolten Montserrat: Vallès Occidental, bona part del Vallès Oriental, Bages, Anoia i Baix Llobregat. A l’horitzó també es veu el Mediterrani i el Barcelonès.

Algunes de les muntanyes que es poden veure des del cim de Sant Jeroni són el Montseny (Matagalls, Les Agudes, Turó de l’Home), Sant Llorenç (amb la Mola). També es veu al nord de l’horitzó els tot els Pirineus, com el Canigó, Puigmal, els Rasos de Peguera i fins i tot lAneto. Algunes persones diuen haver vist Mallorca en dies molt clars. I és que de fet, Montserrat es veu des de quasi tots els cims de Catalunya, com per exemple el Puigsacalm o el Balandrau.

I per acabar, us deixem amb algunes fotos de la pujada:

1 COMENTARI

1. Realement sant Jeroni és el mirador de Catalunya per les grans vistes que fereix. Pujar en un dia de boira, tot i que no hi ha tantes vistes, val la pena per veure com la boira juga ballant amb les agulles rocoses de Montserrat.