La història de la Línia 9 va començar amb el Pla Director d’Infraestructures 2001-2010 aprovat l’any 2002. Es va dissenyar com la que serà la línia de metro més llarga d’Europa, amb un total de 47’8km de longitud, dels quals 43’71 seran soterrats i 4’09 aniran sobre un viaducte. La línia tindrà 52 estacions, de les quals 20 seran intercanviadors (de fet, enllaçarà amb totes les línies restants de metro i totes les existents de tramvia). L’objectiu d’aquesta línia serà connectar les ciutats de Santa Coloma de Gramanet i Badalona amb l’Hospitalet i El Prat de Llobregat, fer arribar el metro a l’Aeroport del Prat, la Zona Franca i la Fira, i servir la zona alta de la ciutat de Barcelona, on hi ha menys metro.

Imatge virtual d'estació a viaducte. Font: Web oficial L9

La Línia 9 és, en realitat, dues línies: L9 i L10. La Línia 9 va de Santa Coloma (Can Zam) fins a l’Aeroport del Prat (T1) i la Línia 10 des de Badalona (Gorg) fins a Zona Franca / Zal. El traçat comprès entre Gornal i Bon Pastor és comú. El disseny de la línia està fet de forma que les vies vagin per un mateix túnel, però a diferent nivell. Els trens de la línia funcionen sense conductor, amb un sistema de control automàtic centralitzat a La Sagrera i les andanes tenen mampares que les separen de les vies, amb portes automàtiques que s’obren sincronitzades amb les portes dels trens. A causa de la difícil orografia dels barris per on passen les línies, la línia passa fins a uns 90 metres de profunditat. Les estacions tenen ascensors de gran capacitat i, inclús algunes estacions els ascensors és la única forma d’accedir a l’andana. S’estima que la demanda serà d’uns 130 milions de passatgers anuals.

El setembre de 2003 van començar les obres a Badalona. El cost inicial era de 1947 milions d’euros i s’esperava que la línia estigués acabada l’any 2007. Una sèrie de problemes amb les tuneladores que perforaven el subsòl  i l’esfondrament del Carmel, que va obligar a paralitzar i refer l’obra, fet que la va encarir. L’any 2005 ja estava pressupostada en 3467 milions d’euros i l’any es va concreta que les previsions de la posada en marxa de tota la línia eren per l’any 2012, posant en marxa l’any 2010 el primer tram, al costat Besòs.

Quan el cost de l’obra es va disparar als 6.500 milions d’euros, la Generalitat va anunciar que es privatitzaria la construcció, manteniment i gestió de les estacions, fet que reduiria el pressupost en 1620 d’euros. Tanmateix, es va confirmar que l’operador gestor de les línies seria TMB. D’altra banda, es va projectar que el perllongament de la Línia 2 des de Sant Antoni, connectés les dues seus de la Fira i arribés a l’Aeroport a través del túnel de la Línia 9.

Ascensors a l'estació de Fondo. Font: Web oficial L9

Finalment, el 13 de desembre del 2009 es va posar en funcionament el tram de l’L9 entre Can Zam i Can Peixauet, amb un total de 5 estacions. El 18 d’abril del 2010, es va posar en servei el tram de l’L10 entre Gorg i Bon pastor i el tram entre Can Peixauet i Bon Pastor, enllaçant les dues línies. Finalment, el 28 de juny, es van afegir dues estacions més del tronc comú: Onze de Setembre i La Sagrera. Les previsions de posada en servei total de les línies es situen en l’horitzó del 2014, de forma progressiva, arribant a l’Aeroport l’any 2012. La situació econòmica actual, però, fa pensar que les obres patiran un alentiment que podria situar la posada en servei més enllà del 2014.

Si algún vol una informació més acurada o veure més fotos, pot accedir-hi a la web oficial de l’L9.

SENSE COMENTARIS

REPLICAR

*