Estació de “Correos”. Autor: El llop

Tots els metros del món tenen estacions fantasma, és a dir, estacions que van deixar de funcionar o mai inaugurades i la nostra ciutat, Barcelona, no podria ser una excepció. Actualment hi ha 7 estacions d’aquest tipus, 4 d’elles tancades i 3 mai inaugurades. D’algunes queden restes i d’altres no en queda res.

Estacions que van entrar en servei i van ser tancades són:

Santa Eulàlia (L1): L’1 de juliol de 1932 es va inaugurar l’estació de “Bordeta Cocheras”, que va ser tancada el 5 de juliol de 1980 i destruïda per ser substituïda per l’actual estació de Santa Eulàlia. Les cotxeres encara es fan servir actualment, i, per aquest motiu el tram entre Plaça de Sants i Santa Eulàlia discorre per la superfície.

Bordeta (L1): El 10 de juny de 1926 va ser inaugurada com a capçalera del Metro Transversal i, quan es va posar en servei l’estació de Santa Eulàlia, va ser tancada, degut a la proximitat amb aquesta. De fet, l’andana de l’antiga estació es fa servir amb finalitats tècniques actualment i es pot veure pintada de groc i negre entre les estacions de Mercat Nou i Santa Eulàlia.

Fernando (L3): Es va inaugurar el 15 d’abril de 1946 amb l’ampliació del Gran Metro i va ser tancada l’1 de març de 1968 amb l’obertura del tram fins a Drassanes. Aquesta estació, al ser final de línia, només tenia una via i, per tant, una sola andana. A dia d’avui, a la cantonada de la Rambla amb el carrer Ferran hi ha una reixa de ventilació que correspon a l’antiga entrada de l’estació. L’estació va ser pràcticament desmantellada i només queda l’andana i el vestíbul (encara que tapiat). Al passar en metro direcció Drassanes es pot veure alguna resta de l’estació.

Correos (L4): Es va posar en servei el 20 de febrer de 1934, amb l’ampliació del Gran Metro des de Jaume I. El 20 de març del 1972, quan el tram Passeig de Gràcia – Correus va ser integrat a l’L4, l’estació va ser tancada. Quan es va posar en servei ho va fer de forma provisional i tenia andanes curtes. L’any 1948 es va decidir perllongar les andanes per permetre que els trens més llargs poguessin fer servir l’estació. Quan es va decidir perllongar l’L4, l’andana més ampla va passar a ser túnel i només es va conservar la més estreta, d’1,40 metres. Actualment, on era l’entrada a l’estació, a l’edifici de Correus, hi ha una reixa de ventilació. Si es va direcció Barceloneta, es poden veure restes de l’estació, com els arcs i anuncis de l’època i propaganda electoral del 1971.

Estat actual de l’estació Gaudí. Autor: Joan Fontcuberta

Estacions mai inaugurades:

Gaudí (L5): Es va construir el 1968 com a part de l’L2, que havia d’arribar fins a Horta i com a enllaç de l’L5, que havia d’arribar fins La Pau. Finalment es decidí integrar el tram en l’L5 i que l’L2 seria la que arribaria fins La Pau i l’estació de Gaudí va perdre sentit a l’haver-hi estació a Sagrada Família i Sant Pau | Dos de Maig. Aquesta és l’estació fantasma per excel·lència, doncs és la millor conservada de totes, ja que es manté netejada i, fins i tot, fa pocs anys Nissan va instal·lar publicitat il·luminada que es podia veure direcció Sagrada Família. Anant cap a Hospital de Sant Pau es pot veure l’estació, sobretot si es troba il·luminada. L’estació, que s’ha fet servir per gravar anuncis, té dos vestíbuls. El més proper a Sagrada Família no té accés directe, doncs no es va arribar a fer mai. L’altre vestíbul té accés des de l’encreuament Gaudí – Lepant i es fa servir com a seu d’associacions.

Travessera (L3): Aquesta estació, planejada per salvar la distància entre Diagonal i Fontana, no es va arribar a construir mai, però si es va expropiar un edifici que va ser enderrocat.

Banc (L4): La va construïr l’Ajuntament el 1911 sota la Plaça d’Antoni Maura, a la Via Laietana, juntament amb un túnel sota la Via Laietana que va entrar en servei a l’integrar-se al Gran Metro, malgrat que l’estació no va ser mai inaugurada. Segons sembla era una estació molt petita, l’andana de la qual es pot veure direcció Jaume I.

Entrada Avinguda de la Llum

Es diu que no es va construir cap accès directe des del carrer (encara que no és segur) i només hi ha accès des de la seu de la Caixa Catalunya. Durant la Segona República, aquest edifici era la seu del Banc d’Espanya i es creu que l’accès directe servia per transportar diners en tren durant la nit.

Finalment, caldria fer menció a l’Avinguda de la Llum. No és propiament una estació, sinó un antic accès a l’estació d’FGC de Plaça Catalunya que tots coneixem. L’Avinguda de la Llum era una galeria comercial ubicada sota el carrer Pelai, tocant a la Rambla, entre 1940 i 1990. De fet va ser la primera galeria comercial subterrània d’Europa. Actualment, el passadís subterrani d’aquesta avinguda està ocupada pel Sephora del Triangle i encara conserva les columnes.  La resta pertany a FGC i es troba tapiat. Un grup està preparant un documental sobre aquest indret, ja que va poder accedir-hi amb l’autorització de FGC.

3 COMENTARIS

REPLICAR

*