Skip to content

La creació de l’ATM i els primers anys del segle XXI (VIII)

12 gener 2011

L’any 1997 es va constituir l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) amb l’objectiu de que aquest consorci (format per la Generalitat en un 51% i les administracions locals en un 49%) coordini i planifiqui el transport públic a la Regió Metropolitana de Barcelona (RMB). La fita més important d’aquest organisme és la integració tarifària, posada en marxa el 2001. La integració tarifària va suposar la creació de targetes de viatge integrades que permeten el transbordament entre diferents tipus de transport. En l’aspecte financer, cal destacar els diversos contractes-programa que han assegurat el finançament del transport públic.

Així, a partir de 1997 l’ATM va esdevenir l’organisme en el si del qual es prenen les decisions pel que fa a tarifes, construcció d’infraestructures, millores d’estacions, etc.  L’any 2001, de fet, es va decidir integrar les línies urbanes de FGC al Metro de Barcelona i, encara que operades per FGC, les Línies 6, 7 i 8 van sumar 9, 7 i 11 estacions al Metro, respectivament. D’aquestes línies,però, en parlarem en un altre post.

Durant aquests anys també s’han aprovat alguns canvis de nom: el 2002, Joan XXIII va passar a ser Artigues / Sant Adrià (L2); el 2003, Cornellà va canviar el nom per Cornellà Centre(L5) i Feixa Llarga per Hospital de Bellvitge (L1); el 2009, Hospital de Sant Pau es va dir Sant Pau / Dos de Maig (L5) i Guinardó es va anomenar Guinardó / Hospital de Sant Pau (L4). Finalment, l’estació Sagrera (que quan arribès la L9/10 es preveia que s’anomenès Sagrera Meridiana) va canviar el nom per La Sagrera.

L’any 2002, cinc estacions de la Línia 4 es van convertir en estacions de la Línia 2, en el tram entre La Pau i Pep Ventura (posat en servei el 1985) facilitant així una connexió directa entre Badalona i el centre de Barcelona. La Pau es va convertir aleshores en l’estació terminal de la Línea 4. Un any desprès, el 2003, es va inaugurar l’estació El Maresme – Fòrum, a la Línea 4, per donar servei al Fòrum de les Cultures del 2004.

Tancament d'andanes L11

L’any 2003 ens va portar, també, la inauguració d’una nova línea de metro: la Línea 11. La L11 té 2’3 quilómetres de longitud i cinc estacions i va tenir un cost de 86 milions d’euros. Neix al final de la Línia 4, a Trinitat Nova i arriba a Can Cuiàs (a Montcada i Reixac, primera estació de Metro al Vallès Occidental), passant per Casa de l’Aigua, Torre Baró / VallbonaCiutat Meridiana. Aquesta línia és especial, doncs no és un metro convencional, sinó un metro lleuger (a mig camí entre metro i tramvia) i amb un traçat en via única, excepte a Torre Baró / Vallbona, on es realitza el creuament dels trens. Això suposa que la freqüència de pas va des dels 7 als 13 minuts. Des de desembre del 2009, aquesta línia funciona sense conductor i de forma automàtica entre Can Cuiàs i Casa del’Aigua, desprès de la instal·lació de mampares a les estacions. El centre de comandament es troba a La Sagrera. Això va suposar que aquesta línia fos la segona automatitzada de l’estat espanyol, desprès de la també barcelonina L9/10.