Skip to content

Grans canvis en el Metro amb l’arribada de la democràcia (VI)

19 desembre 2010

La instauració de la democràcia va significar canvis en la gestió directa del Metro de Barcelona. El 1978, Ferrocarrils Metropolitans de Barcelona (FMB) va passar a dependre de la Generalitat de Catalunya. Un any després, FMB i Transports de Barcelona, SA es van unificar en la unitat gestora i marca comercial Transports Municipals de Barcelona (TMB).  El 1986 canviaria l’entitat de nom, amb l’actual Transports Metropolitans de Barcelona. Cal destacar, però, que les dues companyies continuen encara existint a dia d’avui: FMB s’encarrega de gestionar el Metro, Transports de Barcelona SA s’encarrega de les línies d’autobús, TMB és la unitat gestora.

El 1980 es va tancar l’estació de Bordeta, de la Línia I per perllongar la línia. El 1983 acabarien les obres que van suposar el definitiu tancament d’aquesta estació, el canvi de nom de Bordeta Cocheras per el de Santa Eulàlia i una nova estació a l’Hospitalet de Llobregat, Torrassa.

Estació de Sagrera el 1981

El gran canvi dels anys 80, però, no va ser en termes de creixement del metro. El 1982 TMB va reordenar les línies de metro. En primer lloc, es va unificar la Línia III i la IIIB en una única línia, la 3. D’altra banda, la numeració romana va passar a ser numeració aràbiga (tal i com la coneixem avui dia), respectant, en tot cas, l’equivalència. Es van instaurar els colors actualment coneguts per a cadascuna de les línies i, finalment, es va catalanitzar el nom de les estacions i es va canviar el de vàries:

A la Línia 1, Navas de Tolosa va a passar a dir-se simplement Navas, Triunfo Norte va canviar per Arc de Triomf i Bordeta Cocheras, com ja hem dit, per Santa Eulàlia.

A la unificada Línia 3, Ciudad Universitaria canvià el nom per Zona Universitària, Palacio per Palau Reial, Roma Estación Renfe per Sants Estació, Parlament per Poble Sec , Pueblo Seco per Paral·lel, Aragó per Passeig de Gràcia i Diagonal-Paseo de Gracia per Diagonal.

A la Línia 4, General Mola per Verdaguer, Aragó per Passeig de Gràcia, Ribera per Ciutadella, Pedro IV per Bogatell i Luchana per Llacuna.

A la Línia 5, Buxeras per Can Boixeres, Maladeta per Can Vidalet, San Ramón per Collblanc, Roma Estación Renfe per Sants Estació, Diagonal-Paseo de Gracia per Diagonal, General Mola per Verdaguer, Dos de Mayo per Hospital de Sant Pau i Viviendas del Congreso per Congrés.

Anunci de La Vanguardia sobre les noves targetes

Finalment, TMB va llançar noves targetes multiviatge. La T-1, vàlida per a Metro, Bus, Tramvia Blau i FGC (línies de Sarrià i Tibidabo), que constava de 9 viatges i costava 195 pessetes. La T-2, vàlida per a Metro i FGC (mateixes línies que la T1), també amb 9 viatges i un cost de 155 pessetes. El Bitllet Combinat, incloïa 9 viatges en Bus i 9 viatges en Metro a un preu de270 pessetes.

Aquest mateix any, el 1982, la Línia 4 es va perllongar en ambdós sentits. D’una banda, cap a Roquetes, passant per Maragall i Llucmajor, i de l’altra, cap a La Pau, passant per La Mina i Besòs Mar.