Skip to content

Gran creixement del Metro de Barcelona a finals dels anys 60 (IV)

5 desembre 2010

Si les tres primeres dècades del franquisme no van suposar grans millores respecte al metro, a partir de finals dels 60 la situació va canviar radicalment i la ciutat de Barcelona va començar un ritme frenètic d’inauguracions i perllongaments fruit del Plan de la Red de Metros de l’any 1966, que preveia una xarxa de 85km a 11 anys vista, amb estacions a una distància de promig de 350 metres i una inversió per part de l’Estat de 5.000 milions de pessetes d’aleshores i 3.800 milions per part de l’Ajuntament.

Així doncs, el 1968 la Línia I creix des de Fabra i Puig amb dues estacions: San Andrés (Sant Andreu) i Torras y Bages.  Aquest mateix any, la Línia III es perllonga amb una nova estació: Atarazanas (Drassanes actualment). La proximitat entre les estacions de Liceo, Fernando i Atarazanas va suposar la supressió de la segona (es trobava a 200 metres de Liceu, a l’alçada del carrer Ferran).

El 1969 va suposar el naixement d’una nova línia: la Línia V. El tram posat en marxa aquest any comprenia les estacions San Ramón (actualment Collblanc), Badal, Sans (avui Plaça de Sants), Roma (Sants-Estació), Entenza,Hospital ClínicoDiagonal. Desprès de la posada en marxa d’aquesta línia, el 1970 es va inaugurar un nou tram fins a Sagreraamb 5 estacions més: General Mola(actual estació de Verdaguer), Sagrada Família, Dos de Maig (actualment Sant Pau – Dos de Maig) i Sagrera. L’acte inaugural d’aquest tram va estar presidit per Francisco Franco.

Franco inaugura un tram de la Línia V. Font: CPTC

La Línea V, segons el projecte, havia d’acabar a Sagrada Família, on es creuaria amb la Línia II que comprenia la ja existent Línia II entre Horta i Sagrera, el tram inaugurat entre Sagrera i Sagrada Família i un futur perllongament cap a Paral·lel. L’endarreriment en el projecte d’aquesta línia va portar a inaugurar tot el tram com a Línia V, per facilitar el transport, i a annexionar l’ aleshores Línia II (Horta – Sagrera) a la Línia V. Com ja sabeu, el tram Horta – Sagrada Família mai ha esdevingut Línia 2, i continua encara formant part de la Línia 5.