Skip to content

El túnel del Cadí, vertebrant els Pirineus

23 octubre 2010
Font: DPTOP

La història del túnel del Cadí comença l’any 1908, quan es presenta una sol·licitud al rei Alfons XIII per construir un túnel que comuniqués el Berguedà i la Cerdanya. L’actuació no va prosperar i no va ser fins el 1969 quan es va començar a concretar el projecte de l’actual túnel. Aquest any, la “Sociedad Promociones Pirenaicas SA” demana alMinisteri d’Obres Públiques la concessió per a la construcció i explotació en règim de peatge del Túnel del Cadí. 11 anys desprès, el 1980 es crea l’empresa “Infraestructuras de Catalunya SA” que serà la concessionària del túnel.

El túnel, que va ser inaugurat el 29 d’octubre de 1984 per l’ aleshores president de la Generalitat Jordi Pujol, fa una llargada de 5.026 metres (és el segon més llarg de Catalunya) amb dos carrils de circulació (un per sentit) amb una banda de seguretat de dos metres entre ells. La boca sud, a 1.175 metres d’altitud, es troba a Guardiola de Berguedà (Berguedà) i la boca nord, a 1.236 metres, a Urús (Cerdanya), travessant, no la Serra del Cadí, sino la Serra de Moixeró (diem Túnel del Cadí pel Parc Natural Cadí-Moixeró).

Actualment, el Túnel del Cadí està gestionat per l’empresa “Túnel del Cadí SAC”, participada per la Generalitat i la Diputació de Barcelona, i té règim de concessió fins el 2023. Forma part de l’Eix del Llobregat, la C-16 i de l’itinerari europeu E-09 que enllaça Barcelona, Toulouse, París i Rotterdam.  Des de la seva inauguració, i amb dades fins l’octubre del 2009, han passat pel túnel un total de 45 milions de vehicles (passant dels 144.126 de l’any 1984 als 2.508.134 del 2008). No està previst, a curt termini, desdoblar el túnel (l’eix del Llobregat es troba actualment desdoblat fins a Berga), però s’ha estudiat que el cost del desdoblament suposaria 110 milions d’euros.

El preu actual del peatge va dels 9’06 € que han de pagar les motocicletes fins els 30’50 € que paguen els camions,Font: La Vanguardiapassant pels 11’24 € dels turismes. Des de l’1 de gener de 2007, però, tots els usuaris que estiguin empadronats en qualsevol municipi del Berguedà, la Cerdanya i l’Alt Urgell obtenen un 100% de descompte i, per tant, gratuïtat. El pagament del peatge porta reportant beneficis a la concessionària 11 anys. L’any 2009, de fet, va guanyar 5.608.849 € després d’impostos.