Skip to content

El gran creixement del Metro de Barcelona als anys 70 (V)

12 desembre 2010

La dècada dels 70 també va ser una dècada d’inauguracions. L’any 1970 ens va portar el perllongament de la Línia III entre Atarazanas i Pueblo Seco (actualment Paral·lel) . Entre aquestes dues estacions es podia (i es pot) veure un tram de 6 metros de la muralla de la ciutat, construïda al segle XVII.

Dos anys després, el 1972, la ramificació de la Línia III entre Aragón i Jaime I va quedar fora de servei per obres, ja que passaria a formar part de la nova Línia IV.

Així, doncs, el 5 de febrer de 1973 s’inaugurava la Línia IV amb 6 estacions: Jaime I, Urquinaona, Aragón, Gerona, General Mola i Joanich. L’estació Correos va quedar fora de servei després de gairebé 39 anys funcionant. Les estacions de Alfonso X i Guinardó no es van inaugurar fins un any després.

El mateix dia la Línia V vivia un nou perllongament, amb una nova estació en l’extrem sud: Pubilla Casas. Aquest era el primer cop que el metro arribava fora de la ciutat de Barcelona, doncs part d’aquesta nova estació es troba a l’ Hospitalet de Llobregat.

El 1975 va suposar la posada en marxa d’una nova línia: la III-B. En primer lloc es va inaugurar el tram entre Zona Universitaria fins a Tarragona, passant per Palacio, Maria Cristina, Las Cortes, Plaza del Centro i Roma Estación Renfe. Sis mesos més tard van entrar en servei les estacions d’España, Parlamento i Pueblo Seco, enllaçant aquesta última amb la Línia III, encara que s’havia de fer canvi de tren doncs les línies no tenien el mateix sistema de presa de corrent.

El 1976 la nova Línia IV va veure créixer el seu recorregut amb una estació nova: Barceloneta i, mesos desprès, la Línia V, que amb l’últim perllongament s’havia quedat al límit entre Barcelona i l’Hospitalet de Llobregat, va veure incrementat el seu recorregut amb tres noves estacions: Maladeta, Buxeras i San Ildefonso, arribant el metro a dos nous municipis: Cornellà i Esplugues.

Mapa del metro de Barcelona a principis dels 80

El 1977, continuant amb l’enorme creixement del metro durant la dècada, es van inaugurar 5 noves estacions a la Línia IV: Ribera, Pedro IV, Luchana, Pueblo Nuevo i Selva de Mar, connectant el barri del Poblenou amb la resta de la ciutat.

A finals dels anys 70 s’estaven construint perllongaments de la Línia IV, la Línia III i la futura Línia II entre Sagrada Família i Paral·lel. La previsió era inaugurar aquests trams abans de 1980, però degut a problemes financers aquestes inauguracions no van tenir lloc, com veurem més endavant, fins 1995.

Com podem veure, amb l’arribada de la democràcia el metro de Barcelona tenia una longitud d’uns 40km i transportava anualment prop de 250 milions de persones.