/ Calaix de Sastre / El futur del Quart Cinturó (IV)

El futur del Quart Cinturó (IV)

javi en 18 setembre 2010 - 10:30 en Calaix de Sastre

Com ja he apuntat anteriorment, resta per executar el tram més llarg i controvertit de la via: Terrassa – Granollers. La Generalitat es va rentar les mans donant quatre opcions a Foment. Com podem veure a la imatge, les alternatives eren: la que sempre ha mantingut Foment, la que proposava la Conselleria (una via d’alta capacitat però més a prop dels nuclis urbans) i les alternatives defensades per ERC i ICV, basades en la millora de les carreteres existents, principalment la C-155 (de Sabadell a Granollers).

Finalment, el 30 de juliol d’aquest any el Ministeri va publicar l’estudi informatiu del traçat, amb una opció similar a la de la Conselleria. La publicació va anar acompanyada de polèmica, doncs el període de al·legacions finalitzava el 2 de setembre, deixant només el mes d’agost per presentar les al·legacions, quan pràcticament tothom (ajuntaments inclosos) està de vacances. El Ministeri ajornà aquest període fins el proper 4 d’octubre.

La proposta preveu que els 34’7 km de via tinguin 4 carrils (2 per sentit), amb una velocitat màxima de 100km/h i amb un cost de 387 milions d’euros. Al llarg del recorregut, preveu 19 viaductes, 7 falsos túnels, 23 passos superiors, 35 inferiors i 10 enllaços (Terrassa Est, Sabadell Oest, Sabadell Est, Sentmenat, Caldes de Montbui, Santa Eulàlia de Ronçana, L’Ametlla del Vallès, Les Franqueses del Vallès, La Roca del Vallès i l’AP-7). Si l’enllaç amb l’AP-7 es fa com es preveu, el famós peatge de La Roca s’haurà de canviar de lloc.

S’esperen al·legacions a tots els nivells, començant per la mateixa Generalitat, que demanarà desplaçar encara més el traçat cap a la costa. D’altra banda, es preveu que la Cambra de Comerç demani un tercer carril per sentit. Fins i tot, el Conseller de Medi Ambient, Francesc Baltasar, va dir que s’havia de repetir l’estudi d’impacte ambiental.

Personalment, sóc defensor de la necessitat de la via. És un fet que la B-30 / AP-7 està col·lapsada, però no crec pas que la B-40 hagi de ser una alternativa a l’AP-7. Els desplaçaments de llarg recorregut s’han de canalitzar per l’autopista. El Quart Cinturó ha de ser una via ràpida que serveixi pel trànsit interior del Vallès, una via de no més de 2 carrils i que passi a la vora dels nuclis urbans per causar el mínim impacte ambiental. La via, però, ha d’anar acompanyada d’altres mesures que evitin la saturació i ens obligui a parlar d’aquí uns anys del “Cinquè Cinturó”: millora de les carreteres existents, línia orbital ferroviària, perllongament d’FGC de Sabadell a Granollers, el Tramvallès, plataformes reservades per a autobusos, més transport públic als polígons industrials i entre els municipis, etc. Sigui com sigui, i a poc més de dos mesos de les eleccions al Parlament de Catalunya, la polèmica està servida.

0 Enviar un comentari

Envia'ns un missatge aquí

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>