Skip to content

El cremallera de la Vall de Núria

16 octubre 2010

Cremallera Vall de NúriaLa línea de cremallera entre Ribes de Freser i la Vall de Núria, al Ripollès, es va inaugurar el 22 de març de 1931 i constitueix, junt amb el de Montserrat, les úniques línees d’aquest tipus de transport ferroviari a la Península Ibèrica.

Quan el 1916 el Santuari va obrir per primer cop durant l’hivern, ja es va començar a parlar de la necessitat d’un millor accés. Per aquest motiu, el 1924 l’empresa Ferrocarrils de Muntanya de Grans Pendents (FMGP) va presentar l’avantprojecte constructiu. Dos anys desprès, el 1926, s’aprova per Reial Ordre el projecte del ferrocarril cremallera i el 24 de maig de 1928 s’inicien les obres que acabarien amb la inauguració, el 22 de març de 1931.

El recorregut fa 12’5km, dels quals 5’5 funcionen mitjançant un sistema de rails tradicionals i la resta com a tren cremallera. La via supera un desnivell de 1059 metres. El tram consta de quatre estacions: Ribes Enllaç, Ribes Vila, Queralbs i Núria. La primera estació connecta amb la línea R3 de Rodalies Renfe que enllaça Barcelona amb Puigcerdà.

Durant la Guerra Civil, el cremallera va funcionar intermitentment i, poc a poc, es va anar deixant, encara que sense deixar mai de funcionar. Amb el boom turístic dels anys 60 va tornar a ser utilitzat, però calien fortes millores que l’empresa no podia pagar. Així, amb la restauració de la democràcia, el 1981 la Generalitat va adquirir la major part de les accions de l’empresa FMGP i va posar en marxa diverses millores durant la dècada, com nous tallers i cotxeres i, el 1985 entren en servei dos noves locomotores. El 1986, el cremallera es va integrar a la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC).

Durant els anys 90, es van remodelar les estacions i tot el tram del cremallera i el 2003 van entrar en servei dos noves locomotores que van permetre que les de primera generació deixessin de donar servei.  Finalment, entre el 2005 i el 2008 es va construir un nou túnel d’uns 1300 metres que, malgrat que millora la seguretat, no permet gaudir de les vistes que l’anterior tram ens permetia.

Malgrat que les locomotores de 1931 ja no presten servei, els caps de setmana de maig a octubre es pot fer el trajecte en la locomotora més característica d’aleshores, el cotxe-saló que va traslladar els ponents de l’Estatut de Núria.