Una visita al Castell de Montgrí ens transporta als llunyans temps de la Catalunya medieval, i a les lluites entre la corona i l’estat feudal. Més concretament, aquest castell fou construït a l’any 1294 a 1304 en el context de les lluites de poder entre el Comtat d’Empúries i la casa de Barcelona. Per això, no deixa de tenir un morbo especial pujar a ell i des de dalt d’alguna de les seves quatre torres somniar desperts amb aquells antics temps.

Ens haurem d’arribar a Torroella de Montgrí, i ja pel camí, gaudirem com nadons amb les vistes del castell quadricular tant característic de Terra Santa allà dalt del cim del massís de Montgrí. Una vegada arribats a la població, hem de seguir els indicadors que ens trobarem pel poble, arribarem a una petita zona d’aparcament on podem deixar el cotxe,

A partir d’aquí el camí és un GR, degudament assenyalat, però tampoc té molta pèrdua. El camí és molt fàcil, poden pujar-hi canalla sense cap dificultat, i en tot cas, és molt intuïtiu. Pel camí, anirem veient el castell, així com les grans parets de pedra del massís, que donen una idea de la feinada que van haver de tenir per pujar materials allà dalt de la muntanya.

Pel camí també ens trobarem algunes construccions de pedra. De fet, ens adonarem que el camí ens dirigeix cap al coll de Santa Caterina, amb una creu que recorda a la de Núria. Si continuem el camí baixant podem anar a l’església de Santa Caterina, i també girant podem anar al Puig Rodó (de 308 metres) i que des d’aquesta perspectiva té una imatge contundent i molt atraient. Però nosaltres continuem el camí cap al castell, que és molt visible.

Aquí el camí és torna una micona més abrupte, però res de l’altre món, al cap d’una estona estem al cim, i podem entrar al castell. En total, hem tardat prop d’una hora. El castell està molt ben conservat, net, i té plaques explicant i detallant la història, qüestió que s’agraeix considerablement.

Les vistes són simplement espectaculars, ja que es veu tot l’Estartit, les Illes Medes, així com l’Escala i el Golf de Roses. No podeu deixar de pujar una torre, que està degudament adaptada en termes de seguretat, i tornar a somniar amb els llegendaris temps de l’edat feudal catalana des d’amunt, tot gaudint dels Pirineus, i d’alguns dels nostres cims predilectes, com per exemple Bastiments, Balandrau, Puigmal i en general tota l’olla de Núria. Si ens fixem bé, podrem observar Castell Saverdera cap al nord, també en el repte dels 100 cims.