Skip to content

De l’esfondrament del Carmel fins a l’actualitat (IX)

23 gener 2011

L’any 2005, concretament el 27 de gener, va tenir lloc el famós esfondrament del Carmel, durant les obres d’ampliació de la Línea 5, causant un esvoranc de 18 metres de diàmetre i 35 de profunditat. Aquest tràgic succés va comportar el desallotjament de 1057 persones i la paralització de bona part de l’obra pública i l’aprovació d’una Llei d’Obra Pública, amb la finalitat de garantir la qualitat d’aquesta, la supervisió per part de l’administració i evitar un altre succés com el del barri del Carmel.

Els retards que a totes les obres va comportar l’esfondrament no van permetre realitzar cap inauguració fins el 2008, quan la Línia 3 va arribar a Trinitat Nova, amb una parada a Roquetes. Amb aquesta ampliació, que va tenir un cost de 190 milions d’euros, l’estació de Trinitat Nova es va convertir en terminal de tres línies diferents: 3, 4 i 11, quedant tal i com la coneixem avui dia.

Entre desembre de 2009 i juny de2010 es va posar en funcionament part de les Línies 9 i 10, dues línies totalment automatitzades i que funcionen sense conductor. El 13 de desembre de 2009 va entrar en funcionament el tram de la L9 entre Can Zam i Can Peixauet, amb parades a Singuerlín, Esglèsia Major i Fondo(enllaçant amb la L1). El 18 d’abril del 2010 es va inaugurar el tram de la L10 entre Gorg (enllaçant amb la L2) i Bon Pastor, passant per La Salut i Llefià. El mateix dia, es va posar en funcionament el tram de la L9 entre Can Peixauet i Bon Pastor, estació on s’ajunten ambdues línies.

Inauguració L9

Finalment, el 26 de juny del 2010 es van posar en marxa dues noves estacions, del tram comú de les dues línies: Onze de Setembre i La Sagrera. Aquesta última estació és l’ intercanviador més important de la ciutat, enllaçant les Línies 1, 5, 9 i 10 de metro i, en un futur, la Línia 4 i Rodalies. Les línies 9 i 10 però, les tractarem més detingudament en un altre post.

El juliol del 2010 la Línia 2 va sumar una estació més a l’extrem nord, amb Badalona Pompeu Fabra. El cost d’aquest perllongament va ser de 70 milions d’euros. El mateix mes, però, i desprès de haver reprès les obres el 2007, va tenir lloc un perllongament molt especial: la Línia 5, al seu pas pel Carmel, incorporant tres noves estacions: El Carmel, El Coll / La Teixonera i Vall d’Hebron (on enllaça amb la Línia 3). El cost final d’aquest tram, desprès de 7 anys d’obres, ha estat de 320 milions d’euros. Aquest perllongament ha estat, fins el moment, l’últim realitzat al Metro de Barcelona.

Parada de metro d'El Carmel

Finalment, caldria destacar l’esforç que la Generalitat ha fet des del 2001 per adaptar totes les estacions de metro a Persones amb Mobilitat Reduida (PMR), actuació que té un cost previst de 116’6 milions d’euros i que, actualment, ja ha comportat que 115 de les 140 estacions estiguin totalment adaptades, el que representa un 82%, mentre la resta o es troben en obres o en projecte.